Hojsova Stráž a vodopád Bílá strž

Šumava/Bavorský les 29. prosince 2020

Tento výlet začínáme od vlakového nádraží Hojsova Stráž a vycházíme po modré TZ. Procházíme lesem a přes obec Hamry se asi po 7 km dostaneme na rozcestí Pod Statečkem. Ani nevím zda jdeme po lesní cestě nebo asfaltce. Celá krajina je zasypaná sněhem. Dále se napojíme na žlutou TZ, která nás dovede až k vodopádu Bílá strž (986 m.n.m.). Poslední kilometr k vodopádu je dost do kopce a ve sněhu se nejde zrovna pohodlně. Přímo k vodopádu vedou dřevěné schody, které jsou namrzlé a od návštěvníků je led pořádně uklouzaný. Musíme se tedy vystřídat, protože Aylu a Dixy po schodech dolů vzít nemůžeme. Nad vodopádem je zabudována vyhlídková terasa.

Od vodopádu se vracíme stejnou cestou a z této trasy odbočíme asi po 1 km na rozcestí Pod Statečkem. Chvíli zaváhám, jestli raději nejít osvědčenou trasou i zpět, jako ostatní výletníci, se kterými se potkáváme. Přeci je již pozdější odpoledne. Pomalu se šeří a když se schová slunce, začíná být chladno. Ale ne, riskneme to a držíme se žluté TZ směr Zadní Hamry.  Za hodinu bude tma a my si dále vykračujeme zasněženou krajinou. Nikde ani živáčka. Některé cesty pod sněhem nejsou vidět a když přecházíme obrovskou louku obklopenou hustými lesy a pokrytou sněhem, trochu znejistím. Z kombinace tmy a zimy mám zvláštní respekt a určitě bych tady nechtěla bloudit. Opět se vnoříme do lesa a pokračujeme po úzké pěšině. Mineme osamocený domek s několika zaparkovanými auty. Vyjdeme z lesa ven a pokračujeme na naší cestě. V dálce zahlédnu kapličku, kolem které jsme již na začátku prošli. Za chvíli už pročítám orientační tabuly, která je pod hlavní cestou v malé vesničce, co snad ani nemá jméno. Podle ukazatele, je vlakové nádraží Hojsova stráž už jen 1 km cesty. Tenhle kilometr stojí za to! Poslední prudké stoupání a 14 km v nohách. Konečně vyjdeme pod vlakovým nádražím. Projdeme Hojsovou stráží k zaparkovanému autu.

K Bílé strži se lze také dostat ze Špičáku nebo od Černého jezera. Celá trasa se dá prodloužit i o výlet na Ostrý. Teď v zimě kolem strže vedou lyžařské běžecké trasy.

Zdroj internet:

Bílá strž (Klammerloch) je nejvyšší šumavský vodopád, který dosahuje celkové výšky 13 metrů.